Artistic Collections

Searcher

Beginning of the Collection

Telefonica´s Art Collection is the company´s commitment with the artwork of several artists which were scarcely represented in public and private art collections during the 1980s: Picasso, Chillida, Gris, Tàpies and Fernández.

Contemporary Photography

Telefonica´s Contemporary Photography Collection contains the works of 48 outstanding artists such as Jeff Wall, Cindy Sherman, Vik Muniz, Axel Hütte, Jorge Molder or Bleda y Rosa.

Cubism

Art collection based upon the works of Juan Gris and his contemporaries.

TELOS

The TELOS Art Collection was born to illustrate the TELOS magazine. Each number included artwork by well-known Spanish artists from the 1980s and 1990s.

New Figurative Painting

Our commitment to support the development and diffusion of our culture.

Date:
1971

Technical and Support:
Aguafuerte sobre papel

Measures:
220 x 280 mm

Location and date of the author :
Oviedo, 29/04/1900 -- París, Francia, 25/10/1973

Description

Fernández recreó en varias ocasiones el tema del caballo. Tres obras, tituladas Cheval, forman parte de la Colección de Arte de Fundación Telefónica. Dos grabados, uno sobre plancha de cobre (1971) y un aguafuerte (1961), y un dibujo en aguada y lápiz sobre papel (1961). Pero Fernández había ejecutado obras de caballos en años anteriores. Al parecer, cuando tenía tan solo un año de edad, pintó una acuarela en la que el motivo principal eran dos caballos y que fue conservada durante años por una tía suya. Durante su época abstracta, titula Caballo a una de sus obras, y en su época picassiana recurre también a la cabeza de un caballo muerto como tema principal de L'immense bouche (1939), perteneciente también a la Colección de Arte de Fundación Telefónica. La sencillez y la pureza de líneas, rasgo tan característico en la obra del asturiano, consigue eliminar todo detalle superfluo para presentar una imagen del animal que se caracteriza por el esquematismo y la reducción formal.